نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت نظریات پاول زوكر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی

تاریخ ایجاد 03/09/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 32 اسلاید قابل ویرایش پاورپوینت   قیمت: 8800 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت نظریات پاول زوكر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی
.
بخشی از مطلب
زوكر در كتاب شهر و ميدان(Town and Square) ميدانهايي را كه از نظر هنري مناسب بودند مورد بحث قرار دادكه فضاهاي سازمان يافته‌اي را نشان مي دادند. او بحث كرد كه بسياري از ميدانها براي مثال سن پيتر روم و سن ماركو ونيز بدون شك هنر بوده اند زيرا ارتباط بين ناحية باز ميدان و ساختمانهاي احاطه كننده و آسمان در بالا يك تجربة احساسي خالص را خلق مي كند كه قابل مقايسه با تاثير هر كار هنري ديگر است. براي زوكر ارتباطهاي وابسته به زيبايي و بصري مشخص مي‌كردند كه ايا ميدان يك كل است يا فقط يك گودال.
زوكر مختصرا پنج نوع اساسي از ميدانهاي هنري شهري را شرح مي دهد.(شكل 8-7)
 1- ميدان محصور و بسته و فضا در برگرفته شده. يك ميدان بسته يك محصوريت كامل است و بوسيله خيابانهايي كه به آن مي رسند و فرمهاي هندسي منظم و معمولا تكرار عناصر معماري تفسير مي شود. اين خالصترين و بي واسطه ترين بيان مقابله بشر در برابر گم شدن در جهان ژلاتيني در يك حجم بي نظم از خانه هاي شهري را نشان مي دهد. عناصر مهم، پلان و تكرار ساختمانهاي شبيه به يكديگر يا انواع نماهاي شبيه هستند. 
2-فضاي ميدان هدايت شده بسمت يك عنصر مسلط : ميدان مسلط شدة زوكر بوسيلة يك ساختمان يا گروهي از ساختمانها شخصيت داده مي‌شوند. اگرچه بطور نمونه شكل غالب يك ساختمان است مي تواند براي مثال يك ديد يا يك فواره هنري باشد كه زمينه را براي خلق حس قوي از فضا فراهم كند. ‌3- ميدان هسته اي، فضا در اطراف مركز شكل يافته است: دراينجا يك شكل مركزي يك هسته عمودي بقدر كافي قدرتمند است كه حس فضايي را در اطراف خودش خلق كند و كششي را به ميدان تحميل كند كه تمام كل آنرا با هم نگه دارد. نيروي اعمال شده بوسيلة ‌هسته در اندازة مؤثر چنين ميداني حكومت مي كند.
4- ميدانهاي گروهي، فضا تركيب شده است. زوكر تاثير بصري گروهي از ميدانهاي هنري زيبا را با اثر اتاقهاي متوالي درون يك كاخ باروك مقابسه مي كند. تصويرهاي ذهني پي در پي مي تواند در يك كل بزرگتر جمع شود. ميدانهاي فردي مي توانند بطور ارگانيك يا هنري بهم متصل شود. براي مثال بوسيلة ‌يك محور يا بوسيلة جمع شدن در اطراف يك ساختمان مهم. 
5-ميدان بي شكل، فضا نامحدود: ميدانهاي بي شكل در هيچكدام از دسته هاي بالا قرار نمي گيرند، اما حداقل بعضي از كيفيتها را نشان مي دهند. اگرچه  در تحليل بيشتر آنها بي شكل يا بدون نظم و سامان بنظر مي رسند. 

ميدانها بندرت يك نوع خالص را نشان مي دهند و اغلب اوقات خصوصياتي از دو و يا بيشتر را دارا هستند. براي مثال زوكر ذكر مي كند كه چطور پيزا سن ماركو در ونيز در ابتدا ممكن است يك ميدان بسته يا به عنوان مجموعه اي از ميدانها (ميدانهاي گروهي) به نظر آيد. او همچنين ذكر مي كند كه عملكرد ويژه يك ميدان بطور اتوماتيك يك شكل فضايي معين را توليد نمي كند و هر عملكردي مي تواند در شكلهاي متفاوت زيادي بيان شود.
 
خيابان
خيابانها فضاهاي سه بعدي خطي هستند كه در هر دو طرف بوسيله ساختمانها محصور شده اند، آنها ممكن است جاده داشته يا نداشته باشند همان طور كه در بخش چهار بحث شد يك خيابان با يك جاده فرق مي كند. شكل خيابان مي تواند برحسب كيفيتهاي مثبت و منفي تحليل شود، تركيبهايي كه مجالي براي تنوع بيشتر مي دهند شامل: پويايي بصري يا ايستا بودن ، محصور يا باز بودن، طولاني يا كوتاه ،  عريض يا باريك و مستقيم يا منحني بودن ، رسمي بودن يا نبودن ساختمانهاي اطراف است. به اين موارد ممكن است ملاحظاتي چون مقياس، تناسب، ضرباهنگ و اتصال به خيابانها و ميادين ديگر اضافه شود.كتاب آلن جكوبز (Allan Jacobs)،خيابانهاي بزرگ(Great Street)، شرح مفيدي را از انواع خيابانهاي متفاوت مي دهد. بر خلاف ميدانهاي شهري كه خصوصيتي ايستا دارند بيشتر خيابانها از و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاول زوكر ، سیر اندیشه ها در شهرسازی ,.پاورپوینت نظریات ,
مقالات مرتبط در این دس




:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: